Wednesday, December 14, 2011

Adakala Sepi Itu Indah Tapi Aku Rasa Sunyi...

Sepi sungguh hidupku...
Tiada tawamu..
Tiada usikan mu
Tiada renunganmu...

Aku...
Kau mengajarku...fikir dan terus berfikir
Aku bagaikan layang-layang dan kau bagaikan pengemudinya...
Bila aku hampir terlepas kau..akan menarikku...
Aku akur dan aku berterima kasih padamu...

Tapi aku rasa sunyi ...
Tak tau kenapa
Hanya senyuman yang kau beri...
Hanya pandangan mata yang aku tak faham maknanya

Aku tak harapkan apa-apa
Cuma apa yang aku nampak..
Apa yang kau nampak
Apa yang aku rasa
Apa yang kau rasa
Walaupun 2 hati dan 2 jiwa
Tapi aku faham dan aku tahu
Apa yang berlaku...

Membina Kebahagian daripada Kedukaan Orang Lain

Semua didalam dunia ini inginkan kebahagiaan..tapi kekadang ada yang lupa kebahagian yang dicari dengan mendukakan orang lain....

Tak kisah atau saja buat tak kisah hanya diri dia sahaja yang tahu...atau yang penting aku dapat apa yang aku nak atau...aku terpaksa kerana untuk diriku...???? Entahlah...semua itu...tertakluk pada diri seseorang itu sendiri...

Aku tak minta simpati cuma apa yang aku nak ..berpijaklah dibumi nyata...
Ketahuilah bumi ini bulat dan sentiasa berputar walaupun perlahan..sehingga kita semua tidak sedar akan pusingan itu...

Tuhan maha adil cuma aku harus sabar dan terus bersabar....
Telah puas aku leraikan resahku dilautan ..puas air mataku jatuh kebumi tapi kegilaan semakin menjadi-jadi..
Gigil diriku menahan sabar...sehingga adakala aku terasa tidak mampu ...

Ya Alah..berilah aku kekuatan untuk aku terus bersabar....





OST Ombak Rindu - Hafiz & Adira



..Hidup ini bagaikan layang-layang..
bila angin membadai,
ia terus terbang mencecah awan..
namun bila talinya terputus
ia hanyut dibawa angin
menyerah kepada takdir
terdampar di badai OMBAK RINDU...


REDHA itu IKHLAS
RASRAH itu MENYERAH...

Ombak Rindu


 






 
Lirik Lagu Ombak Rindu
–Hafiz/Adira

Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku


Tuhan aku tahu banyak dosa ku
Hanya ingat Kamu kala duka ku
Namun hanya Kamu yang mampu membuka
Pintu hatinya untuk cintaku


Malam kau bawalah rinduku
Untuk dirinya yang jauh dari ku
Agar dia tidak kesepian
Selalu rasa ada cinta agung


Hujan bawa air mata ku
Yang mengalir membasuh luka ku
Agar dia tahu ku terseksa
Tanpa cinta dia di hatiku

Hanya mampu terserah
Moga cahaya di penanti

 
Tuhan tolong lembutkan hati dia
Untuk terima ku seadanya

 
Kerna ku tak sanggup
Kerna ku tak mampu
Hidup tanpa dia di sisi ku




Sinopsis Filem Ombak Rindu :


Filem yang diadaptasikan daripada novel Ombak Rindu ini mengisahkan tentang perjalanan cinta dua insan, Izzah dan Hariz dari dua dunia yang berbezadan mereka terpaksa menempuh pelbagai rintangan sebelum menemui kebahagiaan. Izzah adalah gadis kampung yang telah dijual oleh bapa saudaranya kepada sebuah kelab hiburan di K.L untuk dijadikan pelacur. Seorang pemuda, Hariz anak Datuk Sufiah, pemilik empayar perniagaan SUFIAH CEMERLANG telah mermbeli Izzah dari pemilik kelab tersebut untuk dijadikan perempuan simpanan, namun Izzah telah merayu Hariz supaya menikahinya untuk menghalalkan hubungan mereka.

Hariz setuju dengan syarat Izzah tidak menuntut sebarang hak sebagai isteri. namun selepas itu, hariz yang kasar dan panas baran telah jatuh cinta dengan Izzah yang penuh dengan kelembutan. hariz kemudian terpaksa menikahi Mila, kawan zaman persekolahannya setelah didesak oleh Datuk Sufiah dan Mila yang amat mencintainya. Semasa Hariz koma dihospital akibat kemalangan jalan raya, Datuk Sufiah telah menghalau Izzah keluar dari bungalow Hariz dan merampas telefon bimbit Izzah.

Setelah keluar dari hospital, Datuk Sufiah memberitahu Hariz yang Izzah telah menjalani hubungan dengan lelaki lain. Hariz yang marah telah memberitahu Izzah bahawa dia akan digantung tidak bertali semasa terserempak dengan Izzah di rumah pak Dollah, pemandu keluarga Datuk Sufiah. Izzah kemudian kembali ke kampungnya. Pak Dollah yang marah dengan Datuk Sufiah telah memecahkan rahsia bahawa hariz adalah anaknya yang telah diserahkan kepada suami Datuk Sufiah untuk dijadikan anak angkat serta memberitahu Hariz bahawa Izzah tidak bersalah. Hariz yang menyesal dan amat rindukan Izzah telah pergi ke kampung Izzah untuk memujuk supaya kembali kepangkuannya. Mila datang ke kampung Izzah dan menuntut cerai dari Hariz. Filem ini berakhir dengan Izzah dan Hariz menjalani hidup bahagia tanpa rahsia lagi.






Friday, November 18, 2011

Tepuk Sebelah Tangan Tidak Berbunyi....

Hari ini aku saja nak cite pasal tepuk sebelah tangan tak berbunyi....memang betul pun perumpamaan itu tapi sejauh mana tangan hanya bertepuk sebelah tangan...dan tiada bunyi...kalau cinta dan kasih biasa antara gadis dan teruna tiada masalah tapi jika isteri orang dan suami orang...akan mengundang banyak masalah...

Memang rasa cinta tak boleh dihalang kerana rasa cinta adalah umpama arus yang mengalir tapi cinta boleh dikawal oleh akal dan fikiran yang waras. Memang rasa disayangi dan akan rasa bagaikan puteri bila bercinta...lagi lagi suami orang dengan isteri orang ...tapi bila difikir semula kenapa perkara itu boleh terjadi sedangkan masing-masing mempunyai pasangan sendiri....

Adakah kerana kurang kasih atau saja " try market"...Mula-mula kenal-kenal atau kekasih lama kemudian cerita pasal keluarga dan keadaan diri dan bila hari-hari berbual atau berkomunikasi dengan penuh gurau senda akan berputik kembali kasih didalam hati....

Mula-mula malu-malu....lepas itu....lepaskan rindu...itu semua mainan duniawi ...bila dah asyik masyuk mulalah bercinta. Lagu-lagu zaman sekarang nie ...banyak sangat yang memainkan perasan sehingga adakala rasa terlalai...

Bila berjumpa ..jantung macam nak gugur..gugup tak tau nak kata apa...tapi itulah realiti...bohonglah kalau tak ada rasa begitu kerana semua adalah manusia biasa...

Dah kata dunia ini adalah pentas dunia...Ustaz pun ada yang tidak tahan dengan godaan...bukan kerana perempuan itu adalah seksi atau terlalu cantik...tapi..mungkin kerana perwatakan dia...yang boleh mencairkan hati seorang ustaz...walaupun ustaz itu adalah suami orang dan perempuan itu isteri orang...

Dunia oh dunia semua boleh berlaku... susah untuk menafsir hati seseorang....sukar juga untuk menjangka apa yang berlaku....Tak boleh salahkan seorang saja jika perkara sebegini berlaku kerana " Bertepuk Sebelah Tangan Takkan Berbunyi" dan jangan biarkan Syaitan menguasai kita.... walaupun kita tahu manusia ini lemah tapi...manusia juga menpunyai kekuatan tersendiri...

Bila ditanya kenapa perkara sebegini berlaku...ada saja jawapannya...pasangan tidak melayan dengan baiklah, sunyilah...dan macam-macam lagi...tapi pernahkah dia fikir yang dia juga ada tak melayan pasangan dia dengan sebaik mungkin...

Tapi apa-apa pun setiap pasangan kene pasrah dengan pasangan masing-masing kerana kebanyakkan pasangan sekarang adalah pilihan sendiri ...sebelum mereka berkahwin mereka bebas untuk memilih dan menentukan pasangan mereka ..jadi sepatutnya tak timbul perkara " awak nie tak romantiklah"..."awak ni tak cantiklah"...."awak nie tak lembutlah" kerana zaman sekarang bila bercinta bukan sekejap...bertahun-tahun bercinta ...kerana sambil bercinta nak kumpul duit nak kahwin...Masa itu sebenarnya masing-masing dah boleh menilai perangai masing-masing dan sekiranya serasi....jadikanlah pasangan dan sekiranya tidak serasi masih boleh memilih selagi tidak diijabkabulkan....

Memang ...seorang lelaki boleh kahwin lebih dari satu tapi berapa ramai lelaki yang boleh adil dalam perkara sebegitu...????

Dadali- Di saat aku mencintaimu

Wednesday, November 16, 2011

Catatan Diariku...

Hujung minggu yang lalu..Perpustakaan Cawangan Jasin Dan Kerjasama dengan Ganmbar telah menjalankan satu program yang Memperkasakan Besas Asap Rokok di Negeri Melaka.Pada Hari itu pelbagai aktiviti telah dilaksanakan dan aku sebagai pengurus program juga bertungkus lumus menjalankan program tersebut walaupun hujan...lebat...

Perasmi pada hari tersebut adalah YB Yazeed iaitu ADUN Rim...Lepas je dari program tersebut aku terus kerumah salah seorang kakitangan iaitu Rohana Atan kerana menghadiri majlis perkahwinan anak beliau..

badan rasa penat tapi apakan daya...esok jam 8.00 pagi aku mesti brada di dataran 1 Malaysia kerana Kapal Selam SMD Ouessant jenis Agosta 70 telah sampai diperairan selat Melaka dan Ketua Menteri Melaka akan melawat tapak untuk melihat perkembangan yang telah dilaksanakan...

kapal Selam tersebut akan diturunkan pada 17 November 2011 hari khamis...insyaallah itu pun kalau semuanya berjalan dengan lancar dan cuaca baik.

Pada 13 November 2011, aku berada di sana... Ketua Menteri Melaka ...bertenaga orangnya..boleh berjalan pantas dipasir pantai...aku nie terkemut-kemut berjalan...dan bila balik kerumah ..emmmm kakiku sakit....Letih semalam tak hilang lagi di tambah dengan sakit kaki pulak... huhuhu..

Dan seperti biasa bila balik kerumah aku berulit dengan anak-anak...nelayan kerenah diorang yang nak itu dan ini ....bermain permainan bersepah sepah...tapi aku biarkan kerana dihujung minggu ini sahaja mereka bersamaku...kerana dihari hari lain aku sibuk dengan kerja....

14 November 2011...7.00pg..aku dimaklumkan bahawa Tok Maideen telah meninggal dunia di Singapore....jadi aku dan keluargaku terus bergegas ke Singapore...emmm penat tak hilang lagi dan travel jauh.... tapi apa nak buat dah musibah berlaku..kesian pulak kat mak...ingat baru hujung minggu nak balik...tapi semuanya dah terlambat....

Kami sekeluarga sempat sampai sebelum Tok Maideen dikebumikan...nak balik hari semua dah tak larat dan aku pun menagguhkan untuk balik esok sahaja....sehari di rumah nenek..aku maklumkan perancangan untuk bercuti...setakat ini kata putus unuk bercuti adalah ke Universal Studio Singapore...tapi tak tahu lagi jadi ke tidak kerana itu semua bergantung pada cuti suamiku yang hampir habis huhuhuuuu

Semoga percutian yang telah di rancang menjadi kenyataan...amin...

Wednesday, November 9, 2011

Perasan atau Perasaan

Hari ini aku nak cerita pasal perasan dan perasaan.Menjadi lumrah hidup manusia adakala perasan dan adakala berperasaan.Kebiasaannya perasaan manusia berubah rubah apabila menerima sesuatu perkara mengikut situasi dan perasaan. Walaupun perkara yang disampaikan adalah sama tapi bila disampaikan berkali kali....perasaan seseorang itu menerima juga berubah rubah.....

Perkara yang terjadi kepada diriku....aku adalah seorang yang tak kisah bila bergurau ..tapi adakalanya bila aku berperasaan... aku akan menjadi sensitif....dan mengambil kira apa jenis gurauan itu.....

W
Aku tahu aku bukanlah seorang yang sempurna......lagi lagi sejak akhir akhir nie sindrom lupa amat sssangat membelenggu diriku....dan bila dicampur dengan sikapku yang kadang kala suka berkhayal membuatkan aku adakala membuat silap yang memalukan diriku......

Perka yang sampai hari ini membelenggu diriku adalah kerana aku tersilap hantar sms kepada bos..huhuhu sungguh memalukan...,tapi nak buat macamana terlajak perahu boleh di undur, tapi bila terlajak sms.....emmmmmm aku mintak maap je le...tapi tak sangka kerana sms bos cerita kat semua...aku tak perasan yang terhantar sms tersebut...tapi aku juga manusia yang mempunyai perasaan.....

Kerana silap sms bos selalu jadikan perkara itu sebagai gurauan....pada mulanya perasaanku hanya malu sahaja...tapi bila ramai dah tahu kejadian itu aku berperasaan malu dan sedih....sehingga aku tidak dapat menahan air mata dari gugur sewaktu mesyuarat berlangsung....itu semua berlalu gara gara bos sebut perkara itu di dalam mesyuarat...


Aku tak salahkan dia kerana dia berhak untuk berkata apa yang dia suka....cuma aku yang adakala tidak dapat membendung perassanku ini...Aku tahu aku yang bersalah kerana lalai dan tidak berhati hati membuat sesuatu perkara....

Walaupun ada yang kurang senang kerana adakala dia boleh bergurau dengan ku tapi aku tak pernah perasan seperti yang dimaksudkan oleh seseoang itu.....Memang adakala aku sakit hati dengan apa yang dikata tapi aku bersabar kerana aku kene menempuh semua dugaan selagi aku berkerja disitu.....kalau umur aku panjang.,nak keja lama lagi sehingga umur 60 tahun hehehe

Itu yang ingin aku perkatakan. !walaupun ada kala kita adalah seorang yang tahan dengan gurauan,tapi dalam satu satu masa perasaan kita berubah rubah adakala ok dan ada kala ko....

Manakala, mengenai perasan pula...ingin aku katakan bahawa aku tak pernah perasan ingin seperti yangnyatakan tapi sekiranya perkara itu betul aku bersyukur......

Thursday, November 3, 2011

Putera katak

Tetiba teringat pada satu buku cerita yang menceritakan seorang puteri dan seekor katak yang berubah menjadi seorang putera ....

Seronoknya zaman kecilku ditemani cerita dongeng sehingga adakala aku sendiri ingin menjadi seorang Puteri  berpakaian kembang dan cantik....yang akan berkahwin dengan  putera raja yang menaiki kuda...hahahah...itu semua hanya khayalanku.....

Khayalan yang amat menyenangkan....
Aku sentiasa berangan angan untuk hidp senang dan sentiasa menari nari bagaikan puteri ....
itu semua tinggal kenangan...

Sahabatku adalah pasanganku......pasangan menari ala ala barat ....macam cerita itu....heheheh

Wednesday, November 2, 2011

Bahagiakah Aku....

Orang selalu berkata bahagiakah aku??? siapakah yang akan membuatku bahagia???? Siapa yang akan membahagiakan diriku???? Walaupun ayat yang berbeza tapi ..semua itu mempunyai makna yang sama...

Dalam hidup kita ini ...hanya kita sendiri sahaja yang tahu untuk membahagiakan diri kita sendiri...memang sifat azali manusia sesalu mengharapkan orang lain...selalu mengharapkan kasih orang ...tapi kekadang kasih yang diharap untuk membahagiakan akan mendatangkan penderitaan...akan mengundang kesedihan...

Jangan diharap padi seberang ...
Entahkan masak entahkan tidak....
Jangan diharap kasih orang....
Entahkan sudi entahkan tidak....

jadi dengan itu kita seharusnya tahu kehendak diri..tahu apa yang dikehendaki....jangan diharap orang ...walaupun kekadang orang itu...cuba untuk membahagiakan kita tapi adakala kita tidak bahagia bersamanya....

Begitu juga sebaliknya .....kita mengharap untuk membahagiakan orang tapi ...kita mesti tahu adakah orang itu juga bahagia bersama kita.....

memberi dan menerima sesuatu kebahagian adalah sesuatu yang berbeza...tapi alangkah bahagia sekiranya bahagia yang dicari ....mencapai titik tujunya....

Jangan sedih bila keseorangan kerana ....kita juga boleh membahagiakan diri kita jika kita keseorangan....kerana kita tahu apa yang kita mahukan ...kita tahu apa yang kita impikan....jangan terus kecewa ...dan kecewa lagi....

Sudirman - Pelangi Petang

Tuesday, November 1, 2011

Sentuhan Jiwa...Kemaafan Dendam Yang Terindah


Salam....saya telah terima email ini dari seorang kawan dan saya paparkan agar sama-sama kita dapat munafaat...

Semoga ceria dan bersemangat selalu untuk meneruskan tugas yang telah diamanahkan kepada kita semua. Minggu ini saya bawakan tajuk "Kemaafan Dendam Yang Terindah" untuk tatapan semua. Kemaafan adalah sesuatu yang paling mudah diungkapkan tapi paling sukar untuk diucapkan oleh kita semua. Jika direnungkan sepanjang kehidupan seharian kita, pasti tidak lepas dari melakukan kesalahan sama ada dengan diri sendiri, antara manusia dan dengan Tuhan. Kemaafan yang tidak segera dimaafkan akan menjadi satu toksid atau racun yang boleh memakan diri sendiri dan akhirnya individu tersebut akan menjadi seorang yang tidak ceria, emosi selalu terganggu, terlalu sensitif dan gagal mencapai prestasi kerja yang terbaik.

Oleh itu, dikesempatan ini saya ingin mengajak diri saya dan rakan-rakan semua untuk sama-sama memaafkan kesalahan orang lain yang telah berbuat sesuatu yang mengencewakan atau menyakitkan hati kita selama ini. Memberi maaf dan melupakan kesalahan adalah 2 perkara yang berbeza. Apa yang penting bagi kita adalah memaafkan kesalahan orang lain dahulu walaupun amat sukar bagi kita untuk melupakan segala apa yang telah dilakukan olehnya kepada diri kita. Memang lumrah manusia sukar untuk melupakan kesalahan orang lain tapi manusia diciptakan oleh Allah dengan sebaik-baik kejadian dan mempunyai segumpal darah yang menjadi 'Raja' penakluk diri iaitu hati. Jika baik hati itu, maka baiklah manusia itu dan jika buruk hati itu, maka buruklah diri manusia itu.

Saturday, October 22, 2011

Hobi. ....akan disambung

Setiap manusia antara sedar atau tidak mereka mempunyai hobi. Mengikut kamus dewan edisi empat mukasurat 543 baris kelima sebelah kiri menerangkan maksud hobi adalah kegemaran yang dilakukan pada waktu lapang dan bukan pekerjaan utama. Aku juga pernah mempunyai hobi yang aku rasakan berharga kerana apa yang aku perolehi itu berbagai warna dan mempunyai ceritera tersendiri....

Hobi aku masa aku kecil adalah mengumpul setem....ada yang aku perolehi dari pengumpulanku sendiri dan ada aku kirim kepada kawan kawan yang pergi keluar negara.....Selain dari itu aku bertuah kerana bapa saudaraku bekerja di Pejabat Pos. ....jadi salah satu sumber setem yang aku perolehi adalah melalui pak cik....

Aku mula mengenali dan minat pada setem semasa aku darjah dua...Setiap hari pekerjaanku adalah kekedai membeli barang keperluan nenek. Sambil itu aku juga suka melihat surat yang dihantar oleh posmen....dari situ timbul perasan suka terhadap setem....kerana setem akan bertukar mengikut apa apa peristiwa tapi ada juga setem normal untuk sepanjang tahun. Pada awalnya aku mula mengumpul melalui surat surat yang diterima oleh nenek atau ada juga yang aku kopek setem dari kedai hehehhe jahat kan aku nie...Kemudian aku mula membeli buku setem di singapura....Bila hobi aku dikesan pak cik, pak cikku yang juga akan membantu aku mengumpul setem...

Aku paling suka setem yang dibawa oleh pak cik kerana ada pelbagai bentuk dan warna....ada satu perkara yang perlu diketahui bagaimana hendak menjaga setem dan mengasingkan setem dari pelekat sampul surat. Kita tidak boleh tarik setem dari kertas sampul surat kerana ini akan mengakibatkan setem rosak dan koyak...

Cara mengasingkan setem dan cebisan sampul surat adalah...

- Rendam setem kedalam mangkuk yang berisi air
- Tunggu sehingga setem dan cebisan kertas betul betul basah
- Tarik perlahan lahan untuk pisahkan setem dan kertas tersebut
- Kemudian jemur setem tersebut, jangan jemur ditempat yang terlalu panas kerana ia akan merosakan setem tersebut.

........Tapi perlu diingat jangan jemur setem berlimpap- limpap antara setem kerana sisa gam setem itu sendiri akan melekatkan setem tersebut dengan setem yang lain....dan perlu diingatkan jangan letak setem yang sedang basah diatas kertas itu juga akan melekatkan semula setem tersebut bila ia kering.....jemur dengan cara menggantungnya satu persatu....

Hasil yang akan diperolehi adalah memuaskan. Semasa aku kecil ada juga kawan kawan yang mahukan setem yang banyak dengan kadar segera dengan bermain tekup tekup.....aku nak bagi tau cara main tu aku pun tak tau macamana nak terangkan....tapi yang aku tahu...bila angin daripada bawah telapak tangan keluar dan menterbalikkan setem tersebut banyak atau sikit jadi itu akan menjadi kepunyaan mereka....

Pada masa itu, aku tidak berapa gemar cara permainan begitu untuk mendapatkan setem kerana setem akan rosak dan berkedut...tidak cantik...heheheh tapi ada kala aku main juga kerana inginkan setem yang belum ada dalam simpanan ku tapi aku akan pastikan setem yang aku pertaruhkan adalah setem yang terlalu banyak dalam simpanan atau setem yang telah rosak hehehehe....

Tapi biasanya bila aku dapat setem tersebut ada yang rosak dan ada yan perlu aku buat pemulihan seperti setem yang berkedut aku terpaksa mengosoknya dengan seterika tapi perlu diingatkan bila kita nak gosok setem dengan seterika mesti dilapik dengan kain nipis agar cop hitam yang ada pada setem tersebut tidak mengotorkan setem tersebut...

Aku akan rasa puas dan bahagia bila aku mengira setem yang ada dalam simpanan ku...daripada hobi ini juga aku mengenali banyak negeri dan negera yang ada di dunia ini....dari situ aku mula suka melihat peta dunia dan masa aku berada di darjah dua aku mula tahu apa itu benua, pulau, negeri dan negara....

Aku juga tahu sesuatu perkara yang ada pada sesebuah negeri itu.....melalui setem banyak perkara yang aku perolehi sehingga kadang kadang tu sampai berangan angan nak pergi ke sesebuah negara itu heheheeh...Satu lagi yang unik pada setem adalah bentuknya...ada yang empat segi, tiga segi, bulat dan empat segi panjang.....

....

Dia yang ku kenali

Ketika aku kehilangan...ketika aku kesedihan....
Aku bagaikan anak kecil yang rindu di belai....
Kau hadir tanpa aku duga....
Umpama anak kecil yang mengenali orang asing...aku amat takut...
Tapi bila semakin hari walaupun jarang ketemu ....
Kau umpama jelmaan ayah
yang amat faham dan menjadi idolaku....

Aku tak perlukan belaian ...aku tak perlukan pujian
Tapi kerana kau menjalankan tanggungjawab dengan penuh ikhlas...
Membuatkan aku kagum.....

Raut wajah seorang ayah yang penyanyang amat terpancar .....
kau mengajar ku umpama seorang ayah mengajar anaknya....
kau jua membuat aku amat rindu pada ayah....
Rindu pada tempat aku meluahkan segalanya....
Kerana kini aku terlalu sunyi...
Menjalani liku kehidupan keseorangan....
Dan kini aku terpaksa berfikir sendiri.......

Wednesday, October 19, 2011

Saya Suka Awak

Apa yang anda fikir kalau ada orang kata "saya suka awak". Mungkin ada yang suka dan mungkin ada yang terkejut....dan mungkin ada yang tidak suka......Itu semua tertakluk kepada siapa yang mengucapkan dan siapa yang menerima ucapan itu.

Kita juga perlu tahu makna disebalik " Saya suka awak"....jangan mudah perasan dan jangan mudah melenting kerana erti " saya suka awak" adalah besar maknanya. Erti suka tidak bermaksud  cinta dan tidak bermaksud kasih..suka mungkin bermaksud suka berkawan, suka dengan personaliti yang sedia ada pada seseorang...atau juga bermaksud gembira bila bersama.....

Tapi...zaman sekarang nie dah dikatakan zaman highway......mungkin tatabahasa dan susunan bahasa tidak sehalus dan tidak sebunga orang zaman dahulu...jadi lebih baik bertanya dengan lebih lanjut bila ada orang berkata demikian....biar terang walaupun telah bersuluh daripada tidak faham maksud sebenar apa yang diperkatakan...



Tuesday, October 18, 2011

Rintik-Rintik Hujan

Ku ditepi jendela
Ku lihat rintik rintik hujan ...
Mula membasahi jendelaku...

Alunan angin menderu..
Aku lihat alunan awan hitam berarak dan terus berarak
Siulan angin...mengejutkan
Tapi sungguh indah bila awan ..
Berarak beralunkan deruan angin kencang...

Kulihat dikiri jendelaku ...hujan telah gugur kebumi...
Tidak tertampung bagaikan airmata yang gugur tanpa dapat dibendung...gugur dan terus gugur
Sungguh indah air hujan itu....

Bagai dipujuk...
Angin yang menderu tiba-tiba diam...
Hujan yang lebat itu tiba-tiba berhenti...
Hanya guruh yang derdentam dentum seperti memanggil hujan
Turun kebumi....
Seperti tidak puas dengan alunan tadi....

Hujan,angin...guruh dan kilat umpama rakan sepermainan...
berulit ..antara satu sama lain....
yang aku tahu itu semua adalah lumrah alam....

....Hujan di pejabatku jam 3.27petang.....

Friday, October 14, 2011

Afgan - PadaMu Kubersujud

Perjalanan Hari Ini 13 oktober 2011

Hari ini ada lah hari yang paling sibuk untuk semua kakitangan kerajaan Negeri Melaka. Hari ini sahaja ada 5 majlis besar kerajaan negeri Melaka....walaubagaimanapun aku cuma hadiri 3 daripada itu... itu pun rasa dah tak larat....lagi lagi bulan ini adalah bulan yang paling sibuk., berbagai bagai aktiviti kerajaan negeri....sehingga ada kala rasa penat seperti tidak tertanggung....



dari pagi jam 8.40 pagi aku telah berada di Universiti Teknikal Melaka kerana menghadiri Majlis Pelancaran Bulan Bahasa peringkat kebangsaan yang dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia



Kemudian jam 1.30 tengahari semua pegawai kerajaan diwajibkan ke perhimpunan bulanan kerajaan negeri Melaka yang kali ini dilaksanakan di ballroom tingkat tiga MITC Melaka.....pada kali ini perhimpunan pagi di anjurkan oleh Pejabat Daerah Jasin....









Kemudian apabila tamat perhimpunan bulanan aku terus kemajlis seterusnya iaitu Majlis Perasmian Karate Remaja Dunia yang berlangsung di MITC Melaka....acara nampak meriah dan dirasmikan oleh Perdana Mernteri Malaysia YAB Datuk Seri Najib Bin Tun Razak...Majlis berlangsung sehingga hampir jam 5.00 petang.....

Sepatutnya malam ini aku mempunyai Majlis seterusnya yang perlu di hadiri iaitu Perasmian Konvensyen Dunia Melayu Dunia Islam yang juga akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia...tapi oleh kerana badan penat dan tidak diwajibkan....maka aku memilih untuk tidak menghadirkan diri....esok nak keje lagi.....esok juga apa temujanji di hospital....nak pergi ke tak mau.....???? tunggulah mimpi kata apa ye....

Gamabar gambar akan dimasukkan kemudian......kerana tak tranfer lagi.

Wednesday, October 12, 2011

Sudirman - Pelangi Petang mp3

Lagu Yang Paling Aku Suka ..Sudirman - Pelangi Petang mp3

Selamat Pagi Cinta OST Violin Instrumental mp3

Selamat Pagi Cinta OST Violin Instrumental mp3

Peperiksaan Oh peperiksaan




Hari ini aku menempuh sesi peperiksaan....bukan tak faham soalan..tapi oleh kerana aku terlalu penat..sangat semalaman aku tak tidur ...jadi aku tak dapat menumpukan perhatian kepada peperiksaan yang telah aku tempuhi tadi....cuma aku boleh bertawakal dan berdoa agar aku lulus...




kalau aku nak kesal pun tak ada guna....aku ada usaha tapi mungkin tak cukup usaha itu...aku pasrah je le....malas aku nak fikir yang atas meja pun dah berserabut....menunggu aku dengan fail-fail yang berselerakkan....




Kepala aku berdenyut-denyut....macam nak pecah...tapi dah tugas menuggu.....




Alangkah bagus kalau bercuti di pulau peranginan........entahlah aku akan terus bermimpi...wakakaka




Sunday, October 9, 2011

Sambutan Hari Jadi TYT Melaka yang ke 73





Sambutan Hari Jadi TYT Melaka telah berlangsung selama 2 hari....seperti acara tahunan, Anugerah pingat,bintang dan darjah kebesaran Negeri Melaka akan diberi kepada yang berjasa kepada negeri Melaka.. Pada malam 8 Oktober 2011,Satu majlis makan malam telah di adakan di Hotel Equatorial Melaka. Untuk tahun ini PERPUSTAM telah menghadiahkan TYT montaj yang mengandungi aktiviti TYT bersama masyarakat.

Pada tahun ini juga, Pengarah Perpustam...En. Mohamed Aizammuddy Bin Mohamed Idris telah dianugerahkan Bintang Khidmat Terpuji dan pembantu perpustakaan En.Zahrin bin Maizan telah dianugerahi Pingat Bakti Masyarakat. Tahniah kepada pengarah dan En.Zahrin....

Dalam 2 hari ini aku bertugasdi Seri Negeri dan memastikan montaj siap dan dapat di tayangkan pada malam makan malam tersebut...Alhamdulillah semuanya berjalan lancar....puas hati aku. Sekurang kurangnya tak sia sia aku balik sampai jam 8 malam....

Tapi aku tak tahu kenapa hari ini hati ini sayu....tetiba rasa seperti tidak dihargai......cuba apa yang aku ingin nyatakan aku tak boleh puaskan hati semua orang.....tapi....aku punya hati dan perasaan...

Hati ini terusik....petang tadi..

Wednesday, October 5, 2011

Dengki Kianat...

Sekarang nie aku berada di seri negeri...menuggu mesyuarat yang tetiba pospont...nasib baik hari ini ada bawak galaxy tak lah bosan sangat...nak balik tak boleh..pukul 4 petang nanti ada mesyuarat induk Dunia Melayu Dunia Islamlah pulak...

Aku selalu fikir kenapa dalam dunia ini perasaan dengki kianat terlalu berleluasa dikalangan manusia? Selalunya buat baik macamana pun ada saja manusia yang tidak puas hati dan selalu dengki sesama manusia...ada tu kawan baik pun boleh berdengki..

Memanglah tiada yang pelik didunia ini tapi....semakin hari semakin tiada perasaan belas antara satu sama lain....Masing-masing mahu menunjuk mereka yang terbaik tanpa memikirkan orang lain...sanggup dengki dan kianat pada kawan dan keluarga asalkan apa yang dikehendaki tercapai...

Sedih sungguh dunia zaman sekarang....ada kalanya melaung laungkan agar orang lain adil dan tidak ada pilih kasih dan berat sebelah ....tapi jika dah terkena batang hidung sendiri....masa tu ....pandai menyembunyikan dan pandai cover line.....aku faham tak ada yang puas didunia ini tapi ada kala kita perlu bertimbang rasa kerana....Dunia ini bulat dan kita tak dapat jangka kedudukan kita dimana dan sampai bila....Adakala kuasa mengaburi mata sehingga sanggup dengki kianat pada orang lain dan ada juga yang sanggup dengki kianat untuk mencapai hajat dihati...Aku tahu aku pelakon dipentas dunia tapi aku juga penonton dunia....drama didepan mata ada kala tak sanggup aku lihat....tapi apa nak buat. ?..aku sendiri yang pilik jalan ini..dunia ini terpaksa aku tempuhi biarpun penuh dengki dan kianat.....

Pelakon dunia berdrama...berteater dikelilingku....telingaku penuh dengan halwa... Kata mengata...tak tahu aku dimana nak kulari membawa diri...........

Monday, October 3, 2011

Jodoh...

Setiap makluk yang Allah jadikan adalah berpasang pasangan....cuma kita mesti berusaha dalam mencari pasangan ...walaupun kita tahu jodoh telah ditentukan tapi sebagai manusia kita perlu usaha untuk mendekatkan jodoh itu.....Bila tengok episod akhir Stanza Cinta ..rasa sedih sesangat....

Aku bukannya ikut sangat cerita stanza cinta tapi bila tengok episod akhir nie rasa tersentuhlah pulak naluri aku nie hehehe...Yelah bila pernah kecewa dan kecewa lagi bukan mudah untuk menerima...

Sebenarnya mata aku nie tak boleh lelap....tak tau kenapa...rindu ke? Pada sapa ye....eeee aku nie emosional lah pulak lepas tengok cerita stanza cinta....dalam episod akhir nie aku rasa amat tersentuh bila ada dialog yang menyentuh pasal kematian.....
Sehingga aku berfikir bertuah ke aku kerana aku tahu aku akan pergi ....Allah memberi aku peluang yang besar dalam hidupku... seperti Irfan....?..?? Tapi Irfan... Sempat segalanya.....aku...?....????? Waaaaa tak mau pikir nanti lagi sedih...cuma apa yang aku harapkan aku sempat untuk persediaan diri dan keluargaku sebelum aku pergi...../div>


Friday, September 23, 2011

Jamuan Hari Raya PERPUSTAM 2011





Sepanjang aku berkerja sini hampir 9 tahun ...aku rasa tahun ini adalah tahun yang menyeronokkan jamuan hari raya di PERPUSTAM....Walaupun aku tahu ada yag berduka ....masing-masing akan beralun dengan perasan sendiri....tapi gelagat kakitangan mencuit hatiku untuk berbunga riang......


AKAN DISAMBUNGKEMUDIAN....











Sunday, September 18, 2011

Hadiah Hari Ulang Tahun 2011

Pejam celik....pejam celik dah berumur 34 tahun.....rupanya aku...Terlalu cepat masa berlalu.Tahun ini hari ulang tahunku jatuh pada hari raya ke 7..sepanjang umurku ini tak pernah pun aku diraikan dengan memotong kek ...tapi tahun ini sepupuku disingapore membeli kek untukku...tq Nabila....

Dan yang paling aku tak sangka hadiah dari suamiku hehehehe....yelah aku tak mengharapkan hadiah kerana...al maklumlah dalam suasana hari raya duit pun pakai banyak.......tak pernah termimpi untuk mendapat hadiah yang bagiku mahal....samsung Galaxy Tab 10.1 dan minyak wangi kegemaran ku...Ralph Lauren....

Bila ku kenangkan semula aku tak beli apa-apa pun masa hari ulang tahun suamiku...budget tak cukup....apa-apa pun taku ucapkan terima kasih kepada suamiku yang sentiasa memahami diri ku ini...Walau pun...sekiranya dia tidak meberi hadiah seperti ni tapi aku sentiasa menyanyangi dia....

Saturday, August 6, 2011

Impianku Terlaksana....


Sekadar berkongsi cerita gembira aku...pada tahun dan saat ini impianku banyak yang terlaksana....aku selalu impikan oven besar dan dilengkapi dengan kabinet...kerana aku nie adakala rajin gak mencuba .... hehehehe....


Selain dari itu pada tahun ini hadapan dan dibelakang rumah telah diubahsuai untuk menjadikan ruang nya cantik dan selesa....Bila aku kenangkan semula aku akan tersenyum sendiri kerana anak-anak ku impikan pagar yang ada "MATA"...Mereka selalu cakap..."Kesian ibu setiap hari kena turun kereta buka pagar"....dan suami aku juga pernah berjanji pada anak-anak ku yang suamiku akan membuat pagar "BERMATA"....tak sanggka anak-anak ku menuntut janji...akhirnya alhamdulillah impian anakku terlaksana...


Pada suatu hari suamiku bertanya padaku apa perasaan dan apa yang aku impikan...aku pun meluahkan bahawa aku rasa bila dapat oven berkabinet dah lengkap rasa hidup aku dirumah ... aku tau suami dah banyak habis duit renovation rumah aku tak minta semua itu sekarang kerana dia pernah cakap budget dah habis....tapi ...tak sangka bila balik kerja...dia terus membawaku ke kedai untuk membeli oven...Pada awalnya aku ingat untuk servey ....tiba-tiba dia kata ok...jadi beli...aku termanggu- manggu tapi gembira macam kerang busuk hhehehe.... dan akhirnya terbinalah oven berkabinet seperti yang aku kehendaki...Uncle yang buat kabinet adalah pakar dan mempunyai kilang sendiri jadi aku tak risau pasal design...uncle pandai dan aku sentiasa puas hati dengan kerja uncle....


Emmm....nanti ada masa akan ku masukkan gambar kabinet kesayanganku heheheeee......dan terima kasih untuk abang yang memahami dan sentiasa cuba memenuhi impian ina....rasa terharu dan tak sangka inpianku kini menjadi kenyataan....I love u hehehe

Selamat Menyambut Ramadhan



Diam tak diam hari ini dah masuk 6 hari berpuasa....Terlalu cepat masa berlalu....rasa terlalu lama aku tak kemaskini blog ini....Semalam satu program bersama anak yatim dan anak dari keluarga susah di adakan di perkarangan rumah Ketua Menteri Melaka...sebagai rutin tahunan aku akan membawa anak-anak dengan menaiki van...tapi tahun ini...nasib baik nazar ada ..kalau tak susah gak aku kerana...kelulusan pelepasan dari bos...tak keluar-keluar sehingga aku yang bertanya...huuuuu...






Awal ramadhan yang lalu aku sempat berpuasa di rumah nenek di Singapura...Seperti pengalaman-pengalaman yang lalu berpuasa di Melaka lebih terik berbanding berpuasa di Singapura...redup dan rasa cepat je masa berlalu..






Aku berharap, ramadhan tahun ini lebih baik dari ramadhan tahun lepas buat diri aku dan keluargaku ...Amin

Friday, July 29, 2011

Kemarahan

Setiap manusia mempunyai sifat marah...walaupun tidak ditunjukkan...Walaupun tahu sifat marah itu adalah sifat yang dipengaruhi oleh Syaitan...tapi...sebagai manusia biasa yang mempunyai iman senipis kulit bawang....adakala tidak teriman.....


Tiada yang pelik didunia ini sekiranya yang lembut menjadi garang dan yang garang menjadi lembut....ini semua bergantung pada situasi .....


Apa yang aku paling pantang adalah orang yang suka berpura-pura...dan orang yang suka mengampu...bila ada orang yang sebegini hati jadi panas....adakala orang rasa pelik ...dan seakan tidak percaya dan bertanya kenapa? dan mengapa?...tapi bila perasaan marah tidak terbendung sekelip mata boleh berubah.....tapi apa yang digambarkan seharian juga bukan kepuraan....


Kita tidak boleh menipu...setiap masa dan setiap detik.... dan juga penipuan atau boleh dikata cover ayu bukan boleh dibuat-buat...kalau dibuat pun tak sampai setahun semuanya terbongkar...tapi apa yang berlaku adalah realiti....


Bila aku baik pijak semut pun tak mati tapi bila hati aku terluka....buruk padahnya..tapi aku masih ingat siapa diri aku dan dimana aku berpijak....tak tahu...dengan sapa nak diluahkan...sehingga ada yang mencari identiti aku....tak perlu itu semua...kerana apa yang dilihat itulah aku sebenarnya...tak pernah berpura.....dan aku juga tak pandai untuk bermain kata....


Cuma apa yang aku nak katakan bahawa manusia yang aku kenali ini terlalu banyak hasat dan dengki.....sehingga saat ini air mata aku kering dan tak gugur lagi kerana aku dah lali dengan perangai manusia begitu.....

Wednesday, July 6, 2011

Cantik,Menarik dan Menawan

Cantik itu penting tetapi tidak usah terlalu dipentingkan. Ada orang hingga tidak sanggup keluar dari rumah kerana merasakan dirinya tidak cantik. Bagi wanita kecantikan adalah syarat hidup sempurna, sebenarnya bagi lelaki wanita cantik bukan syarat kebahagiaan. Lelaki yang mudah terpegun dengan kecantikan selalunya tidak setia. Apabila pasangannya mula kelihatan hodoh, dia mudah terkalih perasaan. Tika itu dia mungkin merasakan cintanya telah tawar dan hanya manis kembali tatkala melihat wanita-wanita cantik di sekelilingnya. Tidak usah perangkap lelaki dengan kecantikan anda yang palsu. Ramai wanita menghiasi wajahnya terlalu hingga memangsakan ramai lelaki tetapi kemudian ditinggalkan setelah wajah sebenar terserlah. Sudah tentu anda tidak mampu bersolek tebal 24 jam. Tapi itulah yang anda lakukan tatkala di alam percintaan.


Tiba-tiba suami anda terkejut melihat anda tidaklah secantik sewaktu di alam percintaan dahulu. Tanpa mekap wajah anda biasa saja. Kajian saya mendapati segelintir lelaki rasa tertipu pada hari kedua perkahwinannya. Pada hari kedua dia sudah dapat melihat wajah sebenar isterinya, yang selama ini ditopengi mekap tebal 'sepuluh inci'. Kecantikan dan bercantik-cantik itu memang penting, tapi tak usah hingga menenggelamkan wajah anda yang sebenar. Anda tentu tidak mahu orang menggagumi anda hari ini dan esok melupakannya. Berhiaslah seadanya untuk mencerlahkan keserian wajah. Wajah yang berseri lebih berkesan daripada wajah 'buatan' yang kelihatan cantik sangat. Wajah yang berseri cukup dengan mekap seadanya. Kecantikan umpama kereta. Ketika baru dibeli, rekabentuk dan warnanya memukau. Barunya harum dan seronok dipandu. Semakin lama semakin hilang serinya.


Jika harganya mahal orang masih terliur melihat reka bentuknya walaupun warnanya telah mula kedam dan berdebu. Lama-lama ia tidak dipedulikan lagi kerana model-model baru sentiasa keluar dan kecantikan model-model baru ini sentiasa mengatasi. Orang yang dahulunya membeli kereta berkenaan kerana cantik kini mula berfikir untuk menukarkannya. Persoalan cantik tidak akan ada kesudahan. Yang betul, membeli untuk kegunaan dan kekal sayang meskipun sudah ketinggalan zaman. Jika anda tidak cantik, tak usah bersusah hati sebab tidak semua lelaki mementingkan kecantikan wajah sebagai syarat berteman. Ada lelaki yang tidak kisah sama ada cantik atau tidak asalkan hatinya berkenan, bersumberkan keikhlasan, budi pekerti serta pegangan agama yang mantap. Lelaki yang benar-benar impikan kebahagiaan lebih mementingkan keperibadian daripada kecantikan, apalagi kecantikan luaran yang sengaja dibina untuk memukau. Kerana dia tahu kecantikan itu tidak kekal.


Evolusi usia akan mengubahnya. Kecintaan yang dipahatkan oleh tautan hati yang jujur lagi ikhlas menjamin kehidupan sejahtera hingga ke penyudah. Sebaliknya, kecantikan yang terlalu diada-adakan, akan berakhir dengan pertingkahan apabila kecantikan sudah tidak dapat dipermodalkan. Tiada manusia boleh kekal cantik dan tiada manusia boleh kekal muda. Tiba masanya kecantikan akan hilang dan muda bertukar tua. Jika anda merasakan kurang cantik, ketahuilah itu hanya persepsi anda sahaja. Ukuran cantik tidak pernah sama antara seorang dengan seorang yang lain. Lihatlah orang yang kita rasakan langsung tidak cantik, kadang-kadang jodohnya dengan orang hansem; hingga kita berkata dalam hati, 'Buta ke dia?' Hiasi diri anda dengan keperibadian mulia, itu lebih utama untuk seorang wanita; hiasi juga wajah anda seadanya, sebab itu lumrahnya wanita. Usah terlalu merawat wajah nanti anda hilang identiti diri. Hargai diri kerana andalah satu-satunya; tiada duanya dan tiada tiganya.

Sunday, July 3, 2011

Lukisan Hati Di Hari Minggu

Rasa sedih melanda sejak akhir-akhir ini....sehingga mood kerja pun tak de...rasa macam nak cuti lama-lama....esok dah mula untuk bertugas seperti sediakala...emmmm ..Ya Allah...tetapkan hati ini menempuhi dugaan...


Dah lumrah manusia suka dan percaya pada yang cantik, pada yang pandai berkata-kata dan pandai ambil hati....Walaupun adakala yang pandai berkata-kata itu umpana burung kakak tua..pandai berbicara tapi tidak tak paham makna... benar atau tidak...dia cuma berkata... tapi si pendengar yang patut terus berfikir dan melihat realiti...adakah ia benar atau tidak....


..................................................?????????????????????????????.............................................................

Monday, May 23, 2011

The Official British Heart Foundation Lose - 3 days - Diet!

You must drink 5 x 8oz glasses of water per day, and no other drink.

Day 1:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1/2 grapefruit
1 slice toast
2 tspn peanut butter

LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
Black tea/ coffee
4oz tuna
1 slice toast

DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
2 slices any cold meat
1 - cup broccoli
4oz carrot
1 small apple
4oz vanilla ice - cream


Day 2:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1 egg
1 slice toast
1/2 banana


LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
4oz Tuna
5 slatine crackers


DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
2 hot dog sausages
3oz broccoli
2oz carrots
1/2 banana
4oz vanilla ice - crea,


Day 3:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
5 saltine crackers
1 slice cheddar cheese
1 small apple


LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1 hard - bolied egg
1 slice toast


DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
4oz tuna
4oz carrot
4oz cauliflower
1/2 melon
4oz vanilla ice - cream


Condiments Allowed

Lemon (and lots of it, if you like)
a dash of salt and/or pepper
mustard
cooking spray


Substitutions

Some people use the following substitutions for the 3 day diet:

Orange instead of Grapefruit
Tuna instead of Cottage cheese (and vice versa)
Frozen yogurt instead of Ice Cream
Cauliflower instead of Broccoli (and vice versa)
Green beans instead of Broccoli or Cauliflower
Beets instead of Carrots
Toast instead of 5 crackers (vice versa)

Sila cuba...dan akan nampak hasilnya....berdasarkan pengalaman saya yang pernah mencuba diet ini.

Kata-kata...

´¯)♥♥ Berterima kasihlah kepada orang yang telah membuat hati
`·.¸.·´♥♥ kita TERLUKA,MARAH dan KECEWA..kerana sebenarnya dia telah
¸.·´... ¸.·´¨) ¸.·*¨) mengajar kita ERTI sebuah KESABARAN..
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸¸.·¨¯`·.♥♥♥ InsyaAllah..Amin ya Allah..


Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ¨¯`♥ Kecantikan sesorang terletak pada AKHLAK…
Jika akhlak cantik, maka cantik jugalah tutur kata.
Jika akhlak cantik, maka cantik juga pergaulan
...jika akhlak cantik, maka ilmu juga cantik
jika akhlak cantik, maka darjat di sisi Allah juga tinggi
jika akhlak cantik, maka hatipun cantik..
InsyaAllah,amin ya Allah..♥¨¯`



ღʚįɞ✿~ Dalam jauhnya Sebuah PERJALANAN,ALLAH Amanahkan Sebuah Perjuangan..
Terimalah dgn Kekuatan SABAR walau KESAKITAN itu datang,
Kadang Teman pun tiada SEHALUAN,Namun, itulah UJIAN mencari IMAN yang Teguh,
Dan Jadikan DIAM Sebagai bahasa PENGAWAL DIRI,
SENYUM sbg Bahasa TERMANIS Dan Jadikanlah KHUSYU' sbg ibadah TERINDAH'..
InsyaAllah..Amin Ya Allah..❤ღʚįɞ✿~


♥.•¨`*♫ ✿ Jika cinta dlm diammu itu tak memiliki ksmpatan b'bicara didunia nyata,biarkan ia tetap diam..krn Allah punya rencana t'bsr utkmu..jika dia bukan milikmu,maka Dia akan mnghapus cinta dlm diammu itu dgn mmberi rasa yg lebih indah dgn org yg lebih tepat..Jadi,biarkan cinta diammu itu m'jd memori t'sendiri d sudut hatimu & m'jd rahsia antara kau dgn Sang Pemilik hatimu..InsyaAllah..♥.•¨`*♫ ✿

Nur kasih The Movie
















Emmm....cerita Nur Kasih dah berada di Panggung Wayang...Aku pun dah pergi menonton dua kali heheheh....Kalau dibandingkan cerita Drama Nur Kasih dan Nur kasih di Wayang...best lagi drama Nur Kasih...tapi ok jugak cerita Nur Kasih di Wayang....


Drama Nur Kasih lebih memainkan perasaan...cinta 3 segi..cinta tak berbalas...dan banyak bermain dengan perasaan. Manakala Nur kasih the movie ...banyak menggambarkan kasih sayang , pengorbanan dan kekeluargaan....


Tapi yang paling best watak Nur dan Adam...sungguh romantik...sebagai suami isteri ....terserah kasih antara mereka...manakala aidil pula seorang abang yang sangat bertanggungjawab dan penyayang..


Tapi bila dikaji secara keseluruhan ...cerita ini menggambarkan senario zaman sekarang...yang berada didalam keadaan dengki, pentingkan diri sendiri.... dan tidak tahu menghargaai perasaan orang lain.


Manakala....watak Adam,Nur dan Aidil adalah watak yang amat baik dan tulus suci...perasaan sayang menyayangi antara satu sama lain dalan satu keluarga...


Adam sebagai suami yang telah berubah menjadi baik dan sentiasa menjaga hati isterinya Nur. Nur juga amat sayang pada suaminya Adam dan tiada yang boleh memisahkan mereka kecuali maut....


Bila kita renung...ada ke suami yang sebegini? bila telah insaf dan melayan isterinya sebaik Adam melayan Nur?




Monday, May 9, 2011

Renungan...

"Kritikan bukan satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah. Ia boleh dilakukan, namun biarlah dengan lembut dan kene pada tempatnya."



"Perkataan lemah lembut dan ikhlas itu melembutkan hati yang lebih keras dari batu besar, dan perkataan yang kasar itu mengasarkan hati yang lebih halus daripada sutera".



"Orang yang saling mencintai tidak akan menyimpan rahsia antara sesama mereka tetapi selalu membahagi rasa suka dan duka untuk diselesaikan bersama."



"Walaupun perasaan cinta dan kasih sayang merupakan fitrah dari Allah, tetapi kita perlu sedar bahawa keabadian cinta itu tidak akan diperolehi sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha dan susah payah"

Teristimewa Untuk Suami






"Suami yang bertanggungjawab ialah suami yang sentiasa sedia berkompromi dalam menuntut pertanggungjawaban isteri berlandaskan tuntutan agama, bersedia mengorbankan ego diri demi mengekalkan keharmonian rumahtangga dan sentiasa berusaha meringankan beban dan tanggungjawab isteri dengan berkongsi segala kemelut yang melanda serta memainkan peranan yang sewajarnya dalam melayari kehidupan berumah tangga bersama"

Friday, May 6, 2011

Belaian Ibu

video

Selamat Hari Ibu



Selamat Hari Ibu kepada ibu-ibu yang berada dimana sahaja...Semoga pengorbanan seorang ibu dapat dibalas dengan segala kebaikan..Amin

Popiah Singapura

Gambar di atas ini sekadar hiasan...gambar ini aku ambil dari satu blog di london...tapi apa-apa pun kalau dipanggil popiah itu lah rupanya...yang membezakannya adalah inti popiah tersebut...


Popiah salah satu makanan kegemaran kami sekeluarga....dan kepada kawan-kawan yang pernah merasa popiah buatan aku dan memerlukan resipi....silalah mencuba resepi ini .....



BAHAN-BAHAN


1 kg Kentang - Kentang dibasuh bersih dan di rebus berserta kulitnya..

1/2 kg Daging cincang /didadu - di goreng dengan minyak dengan sedikit garam

Daun sup - Kuantiti ikut suka - di hiris halus

Bawang basar -Ikut Suka -di dadu

Lada hitam -di kisar halus

Telur secukupnya

Kulit popiah - beli kat kedai


CARA MEMBUATNYA



  1. Kentang yang telah direbus dibuang kulit dan di potong dalu -diletakkan didalam bekas A


  2. Bawang besar didalu dan dimasukkan didalan bekas A


  3. Daging yang telah digoreng bersama minyak dimasukkan ke bekas A ( kalau minyak terlalu banyak separuh minyak dimasukkan ke dalam bekas A dan separuh minyak dibuang


  4. Daun sup yang dihiris dan lada hitam yang dikisar dimasukkan kedalam bekas A - quantiti ikut suka


  5. Gaul semuanya di dalam bekas A, kemudian letakan garam secukup rasa.


  6. Ambil separuh bahan di bekas A dan dimasukkan kedalam bekas B


  7. 2 atau 3 biji telur- Pecahkan telur dan pukul ( seperti nak buat telur dadar kosong) dan masukkan kedalam bekas B.


  8. Gaul semua bahan dibekas B dan gulung seperti gambar diatas...


  9. Panaskan kuali ...api sederhana kecil dan goreng sehingga menjadi keperangan.


Rasanya memang sedap....dimakan dengan cili sos atau sos cili yang dibuat sendiri. Selamat mencuba...





Wednesday, May 4, 2011

Manusia di dunia...



Pagi ini...semasa aku dalam perjalanan ke tempat kerja ...aku telah melihat..kerakusan kereta-kereta di jalanan...masing-masing ingin cepat ke destinasi yang perlu ditujui...tanpa memikirkan...orang disekeliling....


Bila aku fikir semula memang betul manusia di zaman kini...semakin pentingkan diri sendiri dan mula memboloskan diri dimana ada peluang tanpa memikirkan orang lain... Semasa aku melihat kereta potong memotong..melanggari lampu isyarat dan juga himpit menghimpit kereta lain sekiranya mereka rasa mereka ada peluang... tanpa memikirkan kejadian yang tidak diingini berlaku...aku pun mula berfikir.....manusia zaman sekarang memang semakin gila ....


Siapa yang membawa kereta? sudah pasti manusia....siapa yang melanggari lampu isyarat ...memang kereta tetapi siapa pemandunya...? dan jawapannya adalah manusia....Entahlah dalam kehidupan yang aku rasa bukan kearah kehadapan tapi seperti kemunduran dari segi akal dan fikiran...Ini kerana sudah hilang sifat budi bahasa...sifat tolong menolong dan sifat kerjasama dan timbul sekarang adalah sifat ego..tinggi diri...sifat menyalahkan orang lain dan juga sifat ...angkuh....yang adakala aku nampak...telah sah-sah kesalahan itu dibahu mereka tetapi kenapa orang lain yang dipersalahkan...???? Seperti kereta yang dibelakangnya dilanggar...kalau mengikut peraturan...memang kereta dibelakang yang salah...tapi cuba difikir semula ....ada tak kereta di hadapan yang melanggari kereta di belakang???


Cuba fikir dengan mata hati dan rasa dengan hati....kalau kita fikir dan rasa dengan perassan adakalanya perasaan...boleh membantu kita menbohongi apa yang dirasa setulus hati....



Friday, April 22, 2011

Dugaan Dunia...

Hari ini aku mendapat 2 berita satu berita gembira dan satu berita duka....dah 3 hari aku menunggu keadaan kembali seperti sediakala..bila keadaan kembali ke sediakala..berita duka lain pula yang aku perolehi. Dah 3 hari aku tak fokus dengan kerja.. dan lepas nie tak tau la macamana ..Otak aku nie berputar macam gasing...dan mata mula tak boleh tidur...Ya Allah ...memang lumrah kehidupan yang selalu diduga Allah S.W.T dan sebagai hambanya aku perlu redha...dan berusaha untuk menyelesaikannya...


Sebab itulah manusia dijadikan Allah sebagai khalifah di dunia ini...kerana manusia mempunyai akal dan fikiran untuk memikirkan yang mana baik dan yang mana buruk...


Apa-apa pun ...aku nie tengah pikir!!!!

Gelombang Kehidupan



Dalam hidup ini kita selalu mengangankan satu kehidupan yang aman dan bahagia...tanpa ada masalah atau kesulitan yang melanda diri...tapi tahukah kita bahawa kehidupan manusia ini umpama lautan luas?


Kekadang tenang dan kekadang bergelora...bila kehidupan kita dalam keadaan tenang...kita rasa aman dan bahagia..tapi bila kehidupan kita bergelora ...kita rasa resah dan gelisah...tapi nak buat macamana kerana itulah ia kehidupan...Bila lautan bergelora...timbullah gelombang ...bila gelombang mengganas....bahtera akan terumbang ambing..jadi pandai-pandailah nakhoda untuk mengemudikan bahtera agar tidak karam....


Tapi tak semua nakhoda akan berjaya bila dipukul gelombang ....kerana untuk menjadi nakhoda yang berjaya perlu banyak ilmu pengetahuannya.... bukan hanya perlukan ilmu cinta sahaja kerana ilmu sebegitu....tak akan berjaya dalam mengemudikan kapal... ke destinasi impiannya....yang penuh dengan kesempurnaan...


Memang tak dinafikan kerana cinta...juga nakhoda dapat ke destinasi impian tapi sejauh mana kesempurnaan ia sampai itu yang perlu dilihat...kebiasaannya mesti ada kepincangan dimana-mana.


Kesempurnaan yang diperlukan oleh seorang nakhoda, perlulah dalam pelbagai bidang dan keilmuan.... Fikirlah apa yang perlu untuk menjadi nakhoda...kerana pada zaman sekarang bila dikatakan nak jadi nakhota tak perlu susah kerana semunya automatik.... tapi bila automatik itu rosak...adakah mereka pandai gunakan manual....fikir kan lah....

Ingatlah...



Tuesday, April 19, 2011

Kejujuran

Setiap hari kita selalu mengharapkan kejujuran dalam kehidupan..tapi bila difikir semula ...di dalam dunia sekarang berapa ramai orang yang jujur....Erti kejujuran terlalu luas...adakah jujur pada diri sendiri..pada pekerjaan..pada keluarga..pada negara...dan adakah anda jujur pada percintaan....


Terlalu luas ertinya untuk seseorang itu menyelami erti KEJUJURAN...tapi apa yang kita mesti tahu bahawa kita boleh menipu orang lain tapi kita tidak boleh diri sendiri.....Kalau boleh pun kita tipu diri sendiri ...fikirlah sampai bila???


Membohongi diri sendiri...adakah puas dalam kehidupan???...Yang akan kita perolehi adalah kepura-puraan....Jujurlah pada diri sendiri tak akan rugi....memang perit bila kita jujur dan kadang kala kita akan berkata-kata kenapa aku yang jujur ini yang selalu...tidak bertuah??? Kenapa si penipu itu selalu mendapat ganjaran yang baik....


Ingatlah kita hidup di dalam dunia ini ibarat pusingan roda...kadang-kadang diatas dan kadang-kadang dibawah....tak semestinya kejujuran kita akan dibalas dengan apa yang kita kehendaki tapi...kita mesti akur bahawa kita masih ada hari pembalasan kelak yang akan menghitung baik dan buruk dan akan menimbang pahala dan dosa.....Renungilah..




Kecil Hati...





Tiba-tiba aku rasa aku telah mengecilkan hati seseorang....aku tak berniat nak kecilkan hati dia...aku cakap melawak dengan rakan sepejabatku..tapi aku rasa macam dia dengar ...emmmm...apa nak buat nie...?? nak mintak maaf...tapi nanti kalau dia kata kenapa ye?? aku gak yang segan....nak kata dia tak dengar ...tapi aku yakin...dia dengar apa yang diperkatakan oleh ku...




Hati aku pulak rasa tak sedap...alahai mulut aku nie tak reti diam....kat opis tu kata kalau aku tak de sehari rasa sunyi ...pagi tadi pun aku diam je....tetiba aku dengar seorang staff mencari aku...dia kata kenapa aku senyap je hari ini....????




Macamana nak buat nie....sampai rumah aku pikir nak buat apa....Esok???? ala malunya...bila jumpa dia...Mungkin kalau dia kawan-kawan biasa aku dia akan balas apa yang aku cakap....Tapikan hati manusia tak siapa yang tahu...




Apa-apa pun aku minta maaf....aku tak sengaja...dah penat fikir sepanjang hari dan saja melawak...Ya Allah apa yang patut aku lakukan...




Tapikan...biasalah manusia memang suka berharap......Aku berharap dia tak dengar apa yamg aku cakap tadi huhuhuhhhhh...




Esok aku akan mulakan seperti biasa rutin harian ku...dan memang dah lumrah manusia sentiasa berlakon dipentas dunia....esok akan ku kawal hati aku seperti tiada apa yang berlaku...Amin.....






To Achieve Your Dreams Remember Your ABC's

  • Avoid negative sources, people, things and habits.
  • Believe in your self
  • Consider things from everyangle
  • Don't give up
  • Enjoy life today, yesterday is gone tomorrow may never come
  • Family and friends are hidden treasures seek them and value them
  • Give more than you planned to give
  • Hang on to your dreams
  • Ignore those who try to discourage you
  • Just do it!
  • Keep on trying, no matter how hard itseems. It will get better
  • Love yourself first and foremost
  • Make it happen
  • Never lie, cheat, or steal, always strike a four deal
  • Open your eyes and see things as they really are
  • Practice makes perfect
  • Quitters never win and winners never quit
  • Read, study and learn about everything important in your life
  • Stop procrastinating
  • Take control of your own destiny
  • Understand yourself in order to better understand others
  • Visualize it
  • Want it more than anything
  • Xccelerate your efforts
  • You are unique, amongst all nature's creations, nothing can replace you
  • Zero in on your target, and go for it!!

Sunday, April 17, 2011

Hujung Minggu di Rumah Nenek...: Happy Birthday To Adam, Ian, Aqil...Pak Lang, Saddidudin dan Mak Timah


Akhirnya dapat juga aku upload gambar-gambar birthday....meriah sungguh masa ini...party nie untuk kaum keluarga terdekat je dan merapatkan perhubungan kami sekeluarga.... Acaea ..games untuk kanak-kanak dan remaja...macam-macam games... dan aktiviti bergambar dan berbual-bual..usik mengusik dan makan-makan dan...dan .... last sekali sebelum balik mesyuarat keluarga....hehehe...kenangan yang tidak dapat dilupakan ...bila dikenang adakah akan ada lagi masa sebegini berulang????


Adam dan Ian Mood tak baik...Tengah Mengantuk...



Mama Lynn lebih dari yang menerima hadiah



Izzati dengan Ucu nazar Dan Ucu Safiuddin




Sepupu-sepupuku...




Mak Timah , Along Saddidudin dan Pak lang : Happy Birthday




Peserta pertandingan Mewarna




Yummmm...Sedap




Belum potong kek lagi ....kek dah diusik birthday boy




Pak Long & Adam



Persembahan Penutup wakakaka




Tok Ude & Nek Ude..Adam & Aqil




...Emmm...Geramnye




Tok Alang & Nek Alang




Ucu nazar & Along Mamat



Happy...



Aku & Family



Me..



Adam & Aqil



Melentuk je Aqil ...



Hari ini hari minggu...akhirnya dapat juga aku balik ke rumah nenek di Singapore...Dapat berkumpul dengan saudara mara yang dah 4 bulan tidak ketemu.... hari nie juga aku nak berangkat balik ke Melaka dan esok menjalankan tugas rutin...ku...Semalam sibuk dengan party Adam. Ian dan Aqil....Pak Lang, Along Saddidudin Dan Mak Timah Birthday....meriah...