Monday, May 23, 2011

The Official British Heart Foundation Lose - 3 days - Diet!

You must drink 5 x 8oz glasses of water per day, and no other drink.

Day 1:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1/2 grapefruit
1 slice toast
2 tspn peanut butter

LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
Black tea/ coffee
4oz tuna
1 slice toast

DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
2 slices any cold meat
1 - cup broccoli
4oz carrot
1 small apple
4oz vanilla ice - cream


Day 2:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1 egg
1 slice toast
1/2 banana


LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
4oz Tuna
5 slatine crackers


DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
2 hot dog sausages
3oz broccoli
2oz carrots
1/2 banana
4oz vanilla ice - crea,


Day 3:

BREAKFAST:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
5 saltine crackers
1 slice cheddar cheese
1 small apple


LUNCH:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
1 hard - bolied egg
1 slice toast


DINNER:

Black coffee or tea (Sweet & Low or Equal) or water
4oz tuna
4oz carrot
4oz cauliflower
1/2 melon
4oz vanilla ice - cream


Condiments Allowed

Lemon (and lots of it, if you like)
a dash of salt and/or pepper
mustard
cooking spray


Substitutions

Some people use the following substitutions for the 3 day diet:

Orange instead of Grapefruit
Tuna instead of Cottage cheese (and vice versa)
Frozen yogurt instead of Ice Cream
Cauliflower instead of Broccoli (and vice versa)
Green beans instead of Broccoli or Cauliflower
Beets instead of Carrots
Toast instead of 5 crackers (vice versa)

Sila cuba...dan akan nampak hasilnya....berdasarkan pengalaman saya yang pernah mencuba diet ini.

Kata-kata...

´¯)♥♥ Berterima kasihlah kepada orang yang telah membuat hati
`·.¸.·´♥♥ kita TERLUKA,MARAH dan KECEWA..kerana sebenarnya dia telah
¸.·´... ¸.·´¨) ¸.·*¨) mengajar kita ERTI sebuah KESABARAN..
(¸.·´ (¸.·´ .·´ ¸¸.·¨¯`·.♥♥♥ InsyaAllah..Amin ya Allah..


Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ¨¯`♥ Kecantikan sesorang terletak pada AKHLAK…
Jika akhlak cantik, maka cantik jugalah tutur kata.
Jika akhlak cantik, maka cantik juga pergaulan
...jika akhlak cantik, maka ilmu juga cantik
jika akhlak cantik, maka darjat di sisi Allah juga tinggi
jika akhlak cantik, maka hatipun cantik..
InsyaAllah,amin ya Allah..♥¨¯`



ღʚįɞ✿~ Dalam jauhnya Sebuah PERJALANAN,ALLAH Amanahkan Sebuah Perjuangan..
Terimalah dgn Kekuatan SABAR walau KESAKITAN itu datang,
Kadang Teman pun tiada SEHALUAN,Namun, itulah UJIAN mencari IMAN yang Teguh,
Dan Jadikan DIAM Sebagai bahasa PENGAWAL DIRI,
SENYUM sbg Bahasa TERMANIS Dan Jadikanlah KHUSYU' sbg ibadah TERINDAH'..
InsyaAllah..Amin Ya Allah..❤ღʚįɞ✿~


♥.•¨`*♫ ✿ Jika cinta dlm diammu itu tak memiliki ksmpatan b'bicara didunia nyata,biarkan ia tetap diam..krn Allah punya rencana t'bsr utkmu..jika dia bukan milikmu,maka Dia akan mnghapus cinta dlm diammu itu dgn mmberi rasa yg lebih indah dgn org yg lebih tepat..Jadi,biarkan cinta diammu itu m'jd memori t'sendiri d sudut hatimu & m'jd rahsia antara kau dgn Sang Pemilik hatimu..InsyaAllah..♥.•¨`*♫ ✿

Nur kasih The Movie
















Emmm....cerita Nur Kasih dah berada di Panggung Wayang...Aku pun dah pergi menonton dua kali heheheh....Kalau dibandingkan cerita Drama Nur Kasih dan Nur kasih di Wayang...best lagi drama Nur Kasih...tapi ok jugak cerita Nur Kasih di Wayang....


Drama Nur Kasih lebih memainkan perasaan...cinta 3 segi..cinta tak berbalas...dan banyak bermain dengan perasaan. Manakala Nur kasih the movie ...banyak menggambarkan kasih sayang , pengorbanan dan kekeluargaan....


Tapi yang paling best watak Nur dan Adam...sungguh romantik...sebagai suami isteri ....terserah kasih antara mereka...manakala aidil pula seorang abang yang sangat bertanggungjawab dan penyayang..


Tapi bila dikaji secara keseluruhan ...cerita ini menggambarkan senario zaman sekarang...yang berada didalam keadaan dengki, pentingkan diri sendiri.... dan tidak tahu menghargaai perasaan orang lain.


Manakala....watak Adam,Nur dan Aidil adalah watak yang amat baik dan tulus suci...perasaan sayang menyayangi antara satu sama lain dalan satu keluarga...


Adam sebagai suami yang telah berubah menjadi baik dan sentiasa menjaga hati isterinya Nur. Nur juga amat sayang pada suaminya Adam dan tiada yang boleh memisahkan mereka kecuali maut....


Bila kita renung...ada ke suami yang sebegini? bila telah insaf dan melayan isterinya sebaik Adam melayan Nur?




Monday, May 9, 2011

Renungan...

"Kritikan bukan satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah. Ia boleh dilakukan, namun biarlah dengan lembut dan kene pada tempatnya."



"Perkataan lemah lembut dan ikhlas itu melembutkan hati yang lebih keras dari batu besar, dan perkataan yang kasar itu mengasarkan hati yang lebih halus daripada sutera".



"Orang yang saling mencintai tidak akan menyimpan rahsia antara sesama mereka tetapi selalu membahagi rasa suka dan duka untuk diselesaikan bersama."



"Walaupun perasaan cinta dan kasih sayang merupakan fitrah dari Allah, tetapi kita perlu sedar bahawa keabadian cinta itu tidak akan diperolehi sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha dan susah payah"

Teristimewa Untuk Suami






"Suami yang bertanggungjawab ialah suami yang sentiasa sedia berkompromi dalam menuntut pertanggungjawaban isteri berlandaskan tuntutan agama, bersedia mengorbankan ego diri demi mengekalkan keharmonian rumahtangga dan sentiasa berusaha meringankan beban dan tanggungjawab isteri dengan berkongsi segala kemelut yang melanda serta memainkan peranan yang sewajarnya dalam melayari kehidupan berumah tangga bersama"

Friday, May 6, 2011

Belaian Ibu

video

Selamat Hari Ibu



Selamat Hari Ibu kepada ibu-ibu yang berada dimana sahaja...Semoga pengorbanan seorang ibu dapat dibalas dengan segala kebaikan..Amin

Popiah Singapura

Gambar di atas ini sekadar hiasan...gambar ini aku ambil dari satu blog di london...tapi apa-apa pun kalau dipanggil popiah itu lah rupanya...yang membezakannya adalah inti popiah tersebut...


Popiah salah satu makanan kegemaran kami sekeluarga....dan kepada kawan-kawan yang pernah merasa popiah buatan aku dan memerlukan resipi....silalah mencuba resepi ini .....



BAHAN-BAHAN


1 kg Kentang - Kentang dibasuh bersih dan di rebus berserta kulitnya..

1/2 kg Daging cincang /didadu - di goreng dengan minyak dengan sedikit garam

Daun sup - Kuantiti ikut suka - di hiris halus

Bawang basar -Ikut Suka -di dadu

Lada hitam -di kisar halus

Telur secukupnya

Kulit popiah - beli kat kedai


CARA MEMBUATNYA



  1. Kentang yang telah direbus dibuang kulit dan di potong dalu -diletakkan didalam bekas A


  2. Bawang besar didalu dan dimasukkan didalan bekas A


  3. Daging yang telah digoreng bersama minyak dimasukkan ke bekas A ( kalau minyak terlalu banyak separuh minyak dimasukkan ke dalam bekas A dan separuh minyak dibuang


  4. Daun sup yang dihiris dan lada hitam yang dikisar dimasukkan kedalam bekas A - quantiti ikut suka


  5. Gaul semuanya di dalam bekas A, kemudian letakan garam secukup rasa.


  6. Ambil separuh bahan di bekas A dan dimasukkan kedalam bekas B


  7. 2 atau 3 biji telur- Pecahkan telur dan pukul ( seperti nak buat telur dadar kosong) dan masukkan kedalam bekas B.


  8. Gaul semua bahan dibekas B dan gulung seperti gambar diatas...


  9. Panaskan kuali ...api sederhana kecil dan goreng sehingga menjadi keperangan.


Rasanya memang sedap....dimakan dengan cili sos atau sos cili yang dibuat sendiri. Selamat mencuba...





Wednesday, May 4, 2011

Manusia di dunia...



Pagi ini...semasa aku dalam perjalanan ke tempat kerja ...aku telah melihat..kerakusan kereta-kereta di jalanan...masing-masing ingin cepat ke destinasi yang perlu ditujui...tanpa memikirkan...orang disekeliling....


Bila aku fikir semula memang betul manusia di zaman kini...semakin pentingkan diri sendiri dan mula memboloskan diri dimana ada peluang tanpa memikirkan orang lain... Semasa aku melihat kereta potong memotong..melanggari lampu isyarat dan juga himpit menghimpit kereta lain sekiranya mereka rasa mereka ada peluang... tanpa memikirkan kejadian yang tidak diingini berlaku...aku pun mula berfikir.....manusia zaman sekarang memang semakin gila ....


Siapa yang membawa kereta? sudah pasti manusia....siapa yang melanggari lampu isyarat ...memang kereta tetapi siapa pemandunya...? dan jawapannya adalah manusia....Entahlah dalam kehidupan yang aku rasa bukan kearah kehadapan tapi seperti kemunduran dari segi akal dan fikiran...Ini kerana sudah hilang sifat budi bahasa...sifat tolong menolong dan sifat kerjasama dan timbul sekarang adalah sifat ego..tinggi diri...sifat menyalahkan orang lain dan juga sifat ...angkuh....yang adakala aku nampak...telah sah-sah kesalahan itu dibahu mereka tetapi kenapa orang lain yang dipersalahkan...???? Seperti kereta yang dibelakangnya dilanggar...kalau mengikut peraturan...memang kereta dibelakang yang salah...tapi cuba difikir semula ....ada tak kereta di hadapan yang melanggari kereta di belakang???


Cuba fikir dengan mata hati dan rasa dengan hati....kalau kita fikir dan rasa dengan perassan adakalanya perasaan...boleh membantu kita menbohongi apa yang dirasa setulus hati....