Saturday, July 18, 2009

Hari Perkahwinanku....6.6.2003 episod 1


Tiba-tiba je....teringat gelagat anak ...semalam aku balik dari kerja dan adikku memberitahu...mereka melihat VCD perkahwinan ku...anak ku yang pertama ...Izzati Qistina menangis kerana sedih melihat aku menangis semasa aku bertandang kerumah lelaki...he...he...he... "bila aku tanya dia kenapa menangis?" .."dia kata sedih....sebab ibu menagis"..
Dalam masa tu aku teringat 2 tahun lepas ..mereka ada juga melihat VCD perkahwinanku..masa tu umur anak ku 3 tahun...bila melihat VCD tersebut dia menangis...bila ditanya "kenapa menagis?" jawapannya...kenapa dia tak ada dalam gambar tu. he...he..he... adik aku pun jawab " masa tu kakak pergi kedai"....bila sampai habis VCD tu dia tanya lagi"tak ada pun gambar kakak .......lamanye kakak pergi kedai"....tapi aku tak sampai hati lihat dia sedih dan bagitau...masa tu ayah dan ibu baru kahwin ...kakak tak ada lagi.....lepas tu dia diam..tapi aku tak tau dia paham atau tidak.....
Bila aku lihat gambar dan VCD perkahwinanku aku tak pernah jemu...rasanya baru lagi....bukan aku sahaja...orang kat kampung aku pun kata macam tu ...sedangkan perkahwinan aku telah menjangkau 7 tahun......
Aku paling suka nombor 6 kerana......
  • Aku lahir 6hb
  • Aku nikah 6.6
  • Tarikh lahir suamiku 6hb
  • Nombor rumah aku..bermula dengan 6
  • Aku masuk universiti bulan 6

Bila diimbas kembali banyak perkara yang aku rasa menarik sangat...........iaitu...

Bunga api Melaka

..sebelum perkahwinan aku..aku tak tau apa itu bunga api melaka....rupanya bunga api melaka ini tinggi...dalam perkahwinan aku...bunga api Melaka digunakan sebanyak 16 batang.....Masa tu sedara mara dari singapura pun tak pernah tengok bunga api setinggi itu....macam-macam perasaan ada....suka ..takut pun ada...Idea guna bunga api ini adalah idea tok ghani....dia yang sponsor bunga api tu...katanya" dah lama duduk kat singapore.... jadi dah lama tak tengok bunga api Melaka..." teringin nak tengok balik kerana terkenang zaman perkahwinannya dulu-dulu.....nila tiba hari perkahwinan aku...rasanya macam pesta bunga api.....apa tak nya bunga api tu tinggi, setinggi banggunan 2 tingkat....

hah...ini lah gambar nye.....tapi ada satu je....gambar bunga api...tapi kalau dalam VCD banyak....

Katil tinggi dan sirih junjung tinggi....

Dalam majlis perkahwinanku aku tak cerewet ...apa yang orang tua kata bagus aku ikut je.....cuma yang aku minta adalah sirih junjung konsep lama yang tinggi..setingi yang boleh dan katil yang tinggi...he...he...he...kerana aku suka sangat sirih junjung tinggi ...tapi aku tak sukalah sirih junjung tinggi bentuk KLCC...Alhamdulillah Mak ,ayah dan nenek.... mendapatkan katil yang tingg untuk aku...bukan tinggi sangat pun tapi aku tak nak katil yang rendah dalan 1 setengah kaki tu.....dan sirih junjung pun tinggi....

gambar nie aku scan..nanti ada masa aku edit balik....

Gamelan

Sebelum perkahwinan aku...aku berangan gak nak muzik gamelan atau ala-ala gamelan pun tak pe...sekejap pun tak pe....tapi aku tak luahkan pada sapa pun....Aku memang suka muzik gamelan...masa kat universiti dulu tak dapat masuk kokurikulum gamelan kerana pak cik yang jaga kokurikulum kata aku tak larat nak angkat gamelan kerana gamelan tu berat....(masa tu aku kurus le...)..aku cuma simpan je dalam hati...tapi bila tiba hari perkahwinan aku....aku tak sangka adik aku..aturkan kumpulan silat yang ramai siap dengan alat muzik persilatan...termasuklah gamelan....

Kek 5 tingkat

Masa aku baru bertunang ...sedaramara ada tanya nak kek apa....aku melawak je aku kata aku nak kek 5 tingkat kerana aku ada 5 orang adik beradik....tapi aku tak sangga bila tiba perkahwinan ku mak sedara aku sponsor kek 5 tingkat.....he...he...he.... suka lah aku...impian jadi kenyataan...jom tengok kek ...walau pun tak le besar macam kek kat hotel tu tapi amat-amat meuaskan hati aku...

Baju pengantin...

Biasanya...pengantin sendiri akan pilih pelamin,....paling-paling tidak pun baju apay ang nak dipakai...atau paling tidak pun warna apa.....tapi masa aku nak kawin baju apa yang hendak dipakai...mak amdam mana dan pelamin apa...semua ditentukan oleh nenek....mak...datuk sedara....mak sedara dan ayah sedara ku...

Aku langsung tak pergi kedai mak andam tu.....tapi aku tak kisah terpulang lah pada mereka....inilah pelamin aku dan antara baju yang aku pakai ....

Apa-apa pun aku suka pelamin aku nie....Cantik

Baju Melaka...posing nie ...diminta oleh ayah...supaya nampak macam orang dulu-dulu....

Aku nie ada keturunan cina campur india....nie le jadinye....

Baju nikah aku....

Baju bersanding rumah aku...

Baju bersanding rumah lelaki dan gambar bawah tu baju pemberian nenek ku....cantik tak..?

Baju nie aku tak tau nak panggil baju apa ...sebab aku tau pakai je...pakai pun mak andam yang pakai kan....

Ini baju potong kek...

Ini mak aku kata baju jawa.....tapi apa-apa pun ok le...aku tak kisah pakai je.....

Pemberian batal air sembahyang

Sehingga hari ini aku tak tau mana satu pemberian batal air sembahyang oleh suamiku ...kerana banyak sangat ...masalahnya semua benda tu di sarung kepada aku...sedangkan aku nie cuma sepersalinan je..tak ada pun kata serba duduk ke...serba diri ke...serba pusing-pusing ke...semua tak de....

  • 2 bentuk cincin belah rotan
  • Sebentuk cincin berlian
  • Gelang
  • Rantai dan loket

Tapi apa-apa pun aku ucapkan terima kasih le ...bagi kat aku.... he...he...he

Makanan....

Makanan makan berdamai disediakan oleh nenek, oteh dan adik lelakiku.....tak tau nak komen apa ...cantik,sedap tapi sayang dapat makan sikit je....sebab mak dah warning..jangan makan banyak masa makan berdamai....sebab nanti nampak tak sopan....aku bagitau kat pengapitku fad...makan banyak-banyak....

Makan berdamai....bapa dan ibu mertua,pengapit dan mak andam bersama kami

Adik aku fadly yang gubah buah nie...cantik

Waaaa....nak nangis sebab tak dapat makan banyak....udang dan ikan tu..

Persembahan Silat

Aku betul-betul suka dengan semua persembahan silat ...rasa macam raja dulu-dulu le pulak...he...he...he...tapi masa kawan adik aku buat persembahan solo.... tiba-tiba aku teringat seseorang yang memang pandai bersilat.......gerak tubuh....bunga silat ..hampir sama...aku tau zairah belajar dengan orang itu....tiba-tiba teringat kat seseorang....apa-apa pun inilah gambarnye...dan tiba-tiba hati aku terasa hiba ...kita sambung lain kali k...

gambar paling bawah...pihak lelaki nak kerumah pihak perempuan....

No comments:

Post a Comment