Tuesday, December 10, 2013

Carrot Cupcakes with Lemon Cream Cheese Frosting - Chef Izyan hani

Carrot Cupcakes with Lemon Cream Cheese Frosting


Bahan-bahan (for 12 10-inch cupcakes):


2/3 cawan minyak masak atau minyak sayuran

2 biji telur
60g gula kastor
60g gula perang
50g kacang walnut - disangai (actually takda specific measurement, kalau suka lebih bulih bubuh lebih, no extra charge hehe)
1 cawan carrot - disagat
125 gm tepung gandum - diayak
1/4 sudu teh baking powder - diayak
1/4 sudu teh soda bicarb - diayak
1/4 sudu kecil garam

Optional:

Sedikit serbuk kulit kayu manis 
Sedikit serbuk buah pelaga 

1. Preheat / panaskan ketuhar pada 175C selama 10 minit. 


2. Masukkan tepung gandum, baking powder, garam dan soda bicarb (dan juga serbuk kayu manis dan buah pelaga jika menggunakan), ke dalam sebuah mangkuk dan gaul rata.


3. Di dalam mangkuk berasingan, pukul telur pada kelajuan sederhana sehingga betul-betul gebu, kembang dan kuning pucat. The eggs should at least double up in volume and sangat fluffy.

4. Masukkan minyak, gula kastor dan gula perang ke dalam telur tadi dan teruskan memukul sehingga sebati dan gula agak hancur. Masukkan carrot dan kacang walnut. Pukul sebati.


5. Masukkan campuran tepung gandum, baking powder dan soda bicarb tadi ke dalam campuran telur, minyak dan gula di dalam 3 peringkat. (Masukkan tepung, kaup balik perlahan dengan spatula. Masukkan tepung, kaup balik perlahan dengan spatula. Masukkan tepung, kaup balik perlahan dengan spatula). Kaup balik hanya untuk mengadun sehingga bergabung (just to combine)..pastikan tidak overmix ya! Nanti kental keknya 


6. Masukkan ke dalam cawan cupcake dan bakar selama 20 minit atau sehingga tiada crumbs yang melekat pada lidi yang dicucuk ditengah-tengah cupcake. Keluarkan dan biarkan pada suhu bilik sehingga betul-betul sejuk, baru difrosting.


7. Untuk frosting, Izyan hanya pukul cream cheese bersama gula icing dan jus lemon. Izyan tak ada sukatan yang fix sebab selalu ikut selera pada waktu tu...bila crave something yang masam, izyan akan lebihkan jus lemon dan kurangkan gula. Jika kurang pasti, pukul dulu cream cheese sehingga sedikit kembang dan masukkan gula sedikit demi sedikit sehingga mencapai rasa manis yang anda ingini. Tambahkan jus lemon sedikit demi sedikit (half a lemon would be more than enough). Jus lemon dah cukup untuk mencairkan cream cheese, oleh itu Izyan tak tambah butter kalau mahukan frosting yang cair  


Kenapa cupcakes? Sebab laju sikit nak bakar, 20 mins dah siap..kalau kek agak lama, tak larat bil api! Hihihi lagipun kalau cupcakes memang cepat je habis with the little ones kan :))




No comments:

Post a Comment