Friday, November 29, 2013

Kenangan Mengusik Jiwa....

Dah lama tak mula membaca novel....aku mula mencapai sebuah buku novel yang bertajuk I Love U Stupid !!!...memang buku nie terus mengusik jiwa ..... Kalau diberi bintang aku pilih untuk memberi 5 bintang....bila membaca tak sabar sabar untuk terus ke garisan penamat...tapi..aku nie ada satu tabiat....yang aku rasa tak berapa baik...aku tak suka mengenali penulis novel.... kerana
  • Imiginasi aku yang tinggi ..aku sentiasa mengandaikan penulis itu adalah seorang yang cantik atau segak bergaya..
  • Tak baik kan tapi itulah hakitat diri aku...pernah sekali penulis buku  syorkan buku novel yang bagus untuk dibaca tapi alasan aku.....aku tak suka novel yang kulit buku adalah gambar foto manusia...kalau yang dilukis tak mengapa.... hahaah nak buat macamana ...dah tabiat aku macam tu....
Berbalik pada novel I LOVE U STUPID!!!!.... novel ini amat menyentuh perasaaan aku...bestnye citer nie...adoiii...
Cerita ini mengingatkan aku pada orang Melayu champa yang aku kenal.....kalau ditempat aku...dikenali sebagai orang kemboja....seorang lelaki dan seorang perempuan yang selalu berdamping dengan aku....

Apabila aku baca cerita ini..aku rasa rindu pada masakan melayu champa....kerik badan dengan duit syiling....dan pertuturan yang adakala aku faham dan ada yang aku tak fahami...dan pelbagai daun daun..yang boleh digunakan untuk kesihatan...cuma aku je tak amalkan...

Mereka memang baik...dan memahami..tapi garang hiiihihi.....Mereka datang ke Malaysia dengan kehidupan baru...bila mendengar kisah mereka menitis air mata...betapa susahnya mereka untuk menikmati kehidupan ....tapi bila sampai ke Malaysia mereka amat bersyukur....

Aku yang manja...selalu dikawal kakak angkatku... kerana...lembut hati...Manakala abang angkatku anak salah seorang menteri di kemboja pada masa itu.. tapi lebih selesa hidup di Malaysia...sentiasa menguji dan ambil berat tentang aku....pergi balik dan makan aku dijaga... Setiap minggu akan ambil dan menghantarku ke tempat tuisyen...sedangkan rumah dia dari rumahku lebih kurang 20 kilometer....

Dia sentiasa memastikan aku makan sebelum ke tempat tuisyen....amat menyayangi aku...aku pun manja gak almaklumlah tak de abang... hihiiii....dan sentiasa menguji keikhlasan hati aku.....almaklumlah bila bawak aku naik keta honda jenis baru..masa tu orang yang bawa kereta dikira orang yang berada.. tak macam sekarang kereta adalah satu keperluan betul tak ???...aku  menerima dia kerana aku tahu dia ikhlas ....anggap aku sebagai adik dia..sebab dia adalah anak bungsu.....dan dia juga sepupu kepada kakak angkat aku..........dan aku juga tiada kakak...jadi menumpang kasih pada yang sudi....

Tapi itu semua tinggal kenangan...teman wanita abang angkatku ...terlalu cemburu membuatkan aku terus tidak mahu ada apa apa hubungan dengannya ...dan kakak angkatku berkahwin dengan guruku... sedangkan aku adalah orang yang amat membantah perkahwinan mereka...akhirnya  selepas 2 tahun kakak angkatku bercerai... manakala abang angkat ku telah berkahwin dengan  teman wanitanya...orang Melayu Malaysia.

Tak pernah sekelumit hati aku untuk bercinta dengan abang angkatku...dia adalah abang yang baik. manakala kakak angkatku juga adalah seorang yang baik cuma nasib tidak menyebelahi dia...pernah bila  aku sakit dia datang bersama emaknya menjaga aku..masa tu ibuku tiada  kerana berada di Sigapura...
Dia takkan tinggalkan aku keseorangan sebab dia tahu aku nie penakut hehehe.... menjadi peneman setia aku dikala ibuku tiada dirumah... hahaaha...

Aku juga mula belajar makan masakan Melayu Champa...yang pada awalnya tekakku tidak dapat menerima...lama kelamaan aku rasa sebati dengan masakannya...

Memang orang Melayu Champa nie cantik...kulitnya putih...dan alis matanya nipis semula jadi...amat tulus dan bersih .....bila aku membaca  novel ini aku dapat gambarkan kecantikan mereka dan mereka juga amat patuh pada ajaran agama islam....

Yekan...itu semua kenangan..kenagan yang tidak dapat di ulang.....masing masing ada kehidupan sendiri yang perlu dikecapi ..begitu juga dengan aku...cuma aku sentiasa mendoakan mereka semua bahagia... aminnn............






No comments:

Post a Comment