Friday, April 6, 2012

Antara Ibu Dan Bibik

Tadi masa berbual dengan bos, dia ada menceritakan pengalaman dia yang mempunyai bibik...aku  hanya mendengar sahaja ...yelah aku tak ada pengalaman hidup bersama bibik tapi apa pun zaman sekarang macam-macam cerita mengenai bibik yang aku dengar dan aku lihat..

Jika dulu semua kerja rumah dibuat oleh ibu, ibu membasuh,ibu memasak, ibu menjahit dan semuanya ibu yang buat..tapi sekarang semua bibik yang buat. bibik membasuh, bibik memasak, anak tido dengan bibik dan semuanya bibik..sehingga anak-anak zaman sekarang lebih betah memanggil bibik dari ibu sendiri.

Bila lihat dalam TV, cerita melayu zaman sekarang kebanyakannya ada watak bibik... bibik memain peranan penting dalam rumahtangga. Yelah ....taraf hidup semakin maju dan meningkat dan bibik bukan dianggap sesuatu kemewahan tetapi sesuatu keperluan.

Kebanyakan pasangan zaman sekarang adalah bekerja, meninggalkan anak di taska dan yang berkemampuan akan mengambil bibik untuk mengasuh dan menjalankan tugas dirumah. Bila aku teringat semula.. pada awal perkembangan anakku untuk membesar, anak-anakku suka bila ada bibik yang melayan mereka tetapi bila mereka telah pandai membaca dan mula memahami rentak kehidupan, mereka mula takut dan tidak mahu dijaga oleh bibik...

Ini semua berlaku apabila bibik yang pada awalnya bekerja untuk mencari rezeki tetapi niat itu telah terpesong dek kerana kawan-kawan dan mereka ingin bebas umpama burung diangkasa. Memang bekerja sebagai bibik, hidupnya tidak bebas dan mereka sentiasa dikawal....tetapi jika tidak dikawal mereka ini juga akan menjadi lupa daratan.

Tetapi bila dilihat dari sudut lain pula hubungan bibik dan anak-anak majikan adalah rapat. Itu semua bergantung kepada keikhlasan bibik tersebut bekerja.. Jika bibik sayang pada kanak-kanak, kanak-kanak juga akan sayang pada mereka..

Bila semua bibik yang buat, nama bibik sentiasa melekat dihati dan bibir anak-anak, tapi tahukah kita kekadang si ibu terasa sedih dalam diam kerana bibik berada tangga teratas dihati anak-anaka sendiri. Mereka lebih selesa bibik yang menguruskan mereka dari ibu sendiri. Mereka rasa selamat berada dengan bibik berbanding ibu sendiri. tapi patut ke kita nak marah bibik kalau perkara sebegini berlaku? Tidak adil..untuk memarahi bibik dan sepatutnya kena berterima kasih kerana menjaga anak kita dengan sebaik mungkin.

Itu semua salah kita, bila balik kerja dah penat, semua keperluan anak kita minta bibik uruskan. Bila anak merengek nak tidur dan kita sibuk dengan kerja kita, kita minta bibik tidurkan anak kita. Bila difikir semula kesian pada anak-anak itu, kerana mereka ketandusan kasih sayang ibu dan bapa sendiri maka mereka beralih arah untuk menyayangi orang luar yang tidak dikenali iaitu bibik....

ala..dah mengantuk nak tido dulu nantisambung k...




No comments:

Post a Comment